Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Saturday, October 31, 2009

Dasar Automotif negara........Pemilik kereka berusia dibebani.



Dasar Automotif Negara yang dicanangkan oleh kerajaan telah mendapat keluhan yang ketara oleh pemilik kereta yang berusia lebih 15 tahun. Setalah perkara ini diumumkan oleh kerajaan ,rata-rata rakyat yang berpendapat rendah dan sederhana mengeluh dan mengenangkan kepayahan untuk mereka melepasi pemeriksaan kereta mereka di Puspakom yang menggunakan peralatan canggih berkomputer.

Pergalaman mereka yang mempunyai kenderaan perdagangan melakukan pemeriksaan di Puspakom mempunyai berbagai masalah yang timbul, sedangkan kenderaan mereka sudah dibaikpulih sepenuhnya namun masih tidak dapat memenuhi kehendak atau pemeriksaan yang ketat dari komputer tersebut. Boleh kita bayangkan untuk melepasi dengan jayanya pemeriksaan tersebut akan menyebabkan pemilik kenderaan berusia akan membelanjakan wang yang banyak untuk memenuhi kehendak komputer tersebut agar kenderaan kelihata baru dan selamat digunakan. Ini menyebabkan pemilik kenderaan berusia ini akan dibebani dengan pembelanjaan tambahan yang membebankan untuk menjadikan kenderaan tersebut lebih kepada nampak baru dan selamat.

Kalaulah mereka tidak mampu untuk memiliki kenderaan yang baru kenapa mereka dibebani dengan permasalah ini sedangkan kenderaan baru yang tidak melebihi 15 tahun dikecualikan dengan pemeriksaan tersebut. Adakah kereta baru tidak mendatangkan masalah? Adakah kenderaan yang baru tidak terlibat dengan kemalangan? Atau ini semua hanya untuk menguntungkan sebelah pihak sahaja?

Kenapa kerajaan hanya mahu membebani mereka rakyat yang hanya mampu memiliki kenderaan yang berusia? sedangkan mereka sudahpun dibebani dengan kenaikan premium insurans pihak ketiga dan keengganan pihak insurans untuk menerima kereta berusia, kini dibebani pula dengan masalah ini.

Dengan adanya Dasar Automotif Negara yang kononnya dibuat atas dasar membantu merancakkan industri automotif negara, mereka yang mempunyai kenderaan berusia dipaksa secara halus untuk melepaskan kenderaan mereka dan membeli kenderaan baru yang didakwa lebih moden serta berteknologi tinggi.

Mereka tidak memerlukan kenderaan moden atau canggih untuk ke tempat beribadat atau ke tempat kerja. Cukuplah dengan ketenangan fikiran yang kini bebas daripada hutang pinjaman kenderaan. Kenderaan yang moden dan canggih tentu sekali datang dengan harga yang mereka tidak mampu membelinya secara tunai.Ini akan menambahkan beban hutang yang tidak ada kesudahannya. Nampaknya kerajaan menggalakkan rakyatnya berhutang untuk memenuhi dan mengkayakan satu pihak saja. Inilah dikatakan Rakyat didahulukan untuk rakyat miskin menerima bebanan dan Pencapaian diutamakan untuk golongan kaya menikmati keuntungan dengan kesusahan yang dihadapi oleh golongan miskin.

Umno suka jika rakyatnya miskin agar dapat dikongkong dan digunakan mereka semasa dalam pilihanraya agar mereka dapat memberikan janji manis membuatkan orang miskin percaya dan patuh segala kehendak umno.

No comments:

Post a Comment