Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Monday, October 12, 2009

Kemenangan hasil dari provokasi


Analisa yang dibuat mendapati kemenangan yang diperolehin oleh BN semalam merupakan kemenangan Tan Sri Isa dan bukannya kemenangan Umno. Ini kerana ramai diantara pengundi merasakan yang Isa Samad telah banyak menabur baktinya semasa menjadi MB sebelum ini.

Mengulas kemenangan Isa ini dibuat oleh Dr Sivamurugan Pandian Pensyarah kanan Universiti Sains Malaysia (USM). “Sejak awal lagi, hanya satu nama (Isa) yang dicalonkan bertanding. Tidak ada sabotaj berlebihan seperti yang pernah berlaku sebelum ini. Penyelarasan jentera mereka juga baik,” katanya.

Walaubagaimanapun ianya hanyalah analisa seorang yang agak lama menyelami politik negara ini. Yang pasti adalah kemenangan ini merupakan kemenangan yang penuh dengan provokasi yang dimainkan oleh Umno terutamanya oleh Ketua putera Umno yang telah mengondol hadiah utama pelakon terbaik dan kini telah menjadi pelakon tambahan di bolywood.

Provokasi yang dibuat oleh pemuda umno bermula dengan serangan terhadap pemuda Pas di markaz Pemuda Pas pusat di Bagan Pinang yang telah menyebabkan kecerderaan terhadap beberapa pemuda yang berada disana. Dan pada malam terakhir kempen kejadian serangan oleh pemuda umno terhadap pas berlaku di kawasan jagaan Pas Terengganu dan menyebabkan beberapa orang cedera. Walaupun ramai diantara yang berada disana adalah polis yang berpakaian seragam dan preman namun masih tidak dapat mengawal keadaan kerana yang melakukan memulakan serangan itu adalah dari umno. Dilaporkan ada polis yang berpakaian preman telah dipukul oleh pemuda umno namun ianya dikatakan telah dilupakan begitu saja tanpa mengambil tindakan.

Diberitakan ada yang membawa senjata diantaranya pedang samurai dan apabila Ketua Pemuda ingin membuat laporan dibalai polis berdekatan tetapi hampa kerana tiada anggota polis yang bertugas ketika itu dan dipercayai Ketua pemuda pas telah menunggu hampir empat jam namun masih gagal membuat laporan.

Apakah yang boleh diambil pengajaran terhadap apa yang telah berlaku dan sekiranya umno cuba buat kecoh maka ianya tiada halangan dan sekiranya Pas yang cuba membuat provokasi maka ianya sudah pasti dihalau keluar dari Bagan Pinang. Jadi kemenangan yang diperolehi di Bagan Pinang merupakan kemenangan hasil provokasi dan rejim keganasan yang ditunjukkan oleh pemuda umno.

No comments:

Post a Comment