Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Tuesday, September 1, 2009

Rakyat Malaysia harus contohi Rakyat Jepun... Tukar kepimpinan pada pilihanraya ke 13


Kemenangan bersejarah bagi Parti Demokratik Jepun telah merampas kuasa daripada Parti Liberal Demokratik (LDP) yang begitu lama berkuasa di Jepun dan telah ditolak oleh rakyat Jepun kerana beberapa kelemahan dalam pemerintahan setelah lemah dalam menangani masalah ekonomi Jepun yang lemah sejak sekian lama dan ini membuktikan yang rakyat Jepun mahukan perubahan dan telahpun dilakukan menerusi pilihanraya yang bersejarah semalam.

DPJ memenangi 308 daripada 480 kerusi di Dewan Rendah pada pilihan raya Parlimen semalam, sekali gus menamatkan tempoh lebih separuh abad pemerintahan konservatif, menurut keputusan rasmi yang dikumpulkan.

Parlimen dijangka mengesahkan Hatoyama, 62, sebagai Perdana Menteri dalam masa dua minggu dan beliau bersedia membentuk pakatan dengan parti-parti sekutu lebih kecil seperti Parti Demokratik Sosial dan Parti Baru Rakyat.

Diharap parti yang baru memerintah Jepun dapat membuat perubahan dalam segi ekonomi dan sosial dan ini telah dijanjikan oleh parti yang menang dan dijangka akan membentuk satu kepimpinan yang mantap dari segi ekonomi dan juga soaial yang diharapkan oleh rakyat Jepun.

Di Malaysia haruslah rakyat mencontohi rakyat Jepun yang sudahpun menukar kerajaan yang baru. Tiada kekecohan dan perkara yang tidak diingini berlaku di Jepun walaupun kerajaan ditukar dan ini membuktikan orang Jepun lebih bertemadun dan bijak untuk menentukan masa depan bersama pemimpin yang akan melakukan perubahan dan ekonomi yang stabil diharapkan dan sekiranya rasuah dapat dihalang dan dihapuskan maka ekonomi akan dapat distabilkan. Begitu juga dengan apa yang harus berlaku di Malaysia, sekiranya rakyat inginkan perubahan dan kepimpinan yang lebih telus dengan mempunyai pemimpin yang takut dengan Allah SWT ,nescaya negara kita akan terus menikmati keharmonian yang berterusan anugerah dari Allah SWT Insya'Allah.

No comments:

Post a Comment