Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Monday, August 3, 2009

ISA yang haram dan bukannya perhimpunan yang haram


Rakyat dah tahu yang mana haram dan yang halal, hanya orang Umno-Bn yang tak tahu mana haram dan halalnya. Terdengar dari mulut Zahid Hamidi yang baru saja berbincang dengan yahudi menyatakan yang beliau pernah ditahan di Kemunting dan katanya lagi tidak perlu takut jika tidak bersalah. Ini lah kata-kata yang boleh disifatkan sebagai "bodek" Kalau nak dihuraikan satu persatu memang banyak yang tidak betul dengan apa yang diucapkan oleh Zahid Hamidi ini, dengan perlakuannya berjumpa dengan pemimpin yahudi sudah boleh membuatkan umat islam terguris inikan pula nak bercakap tentang benda yang haram dan halal.
Ramai pemimpin Umno-BN yang menyifatkan apa yang dilakukan oleh GMI adalah satu yang salah kerana menggalakkan orang ramai berhimpun walaupun ianya telah diharamkan kerajaan dan polis hanya kerana GMI tidak dapt restu polis dan kerajaan untuk berhimpun dan menyatakan rasa tidak puas hati dengan kezaliman ISA dan kerajaan perlu menghapuskan atau memansuhkan terus ISA.Kerana tidak dapat permit dari polis maka semua yang berhimpun sabtu lalu dianggap haram, bagaimana pula dengan ISA? adalah ianya halal atau halal? Fatwa mesti dikeluarkan oleh majlis fatwa negara adakah ISA itu harus diteruskan atau ianya haram, jika semua mufti dan ulama' berdiam diri dengan perkara ini maka rosaklah minda rakyat yang beragama islam dan ini menyebabkan ada yang akan menyokong ISA semata-mata mereka mengikut orang lain atau merasakan perkara itu betul. Kalau ISA itu Haram, maka sesiapa yang meyokongnya akan berdosa dengan ALlah SWT.
Penderaan demi penderaan dilakukan oleh kerajaan untuk membolehkan dan menghalalkan ISA. Dengan mengunakan kemudahan dan jentera kerajaan seperti polis dan bomba, memberikan kita rasa terkilan setelah begitu banyak duit rakyat dikeluarkan dan dibelanjakan untuk membeli peluru pemedih mata dan asid untuk watercanon untuk dihadiahkan kepada rakyat yang membayar cukai. Sakit tenggok dan mata membuatkan sesiapa yang terkena terasa marah yang amat sangat kepada kerajaan.
Ada segolongan manusia dari Umno-Bn yang berkata perlunya ISA ini untuk membolehkan polis melakukan siasatan terhadap penjenayah. Kenyataan ini disangkal sama sekali kerana kita membayar berjuta ringgit kepada pasukan polis untuk membuat latihan dan research demi kecekapan polis itu sendiri, tapi kalau dah lapan tahun menyiasat tidakkah ini akan merugikan duit rakyat. Jika mencari bukti selama sebulan tidak ditemui polis, maka siasatan polis itu dianggap gagal inikan pula dengan tahanan yang sudah mencecah 8 tahun, apa yang disiasat oleh polis, dimana marwah anggota polis yan gagal untuk mencari bukti tertuduh dan menahannya tanpa bicara melebihi 8 tahun.
Boleh dikatakan semua parti politik yang bersifat membangkang mengencam tidakkan polis terhadap perhimpunan aman mansuhkan ISA. Oleh kerana rakyat yang datang untuk mansuhkan ISA tidak membawa apa-apa barangan atau peralatan yang menyalahi undang-undang negara dan kenapa FRU telah mengunakan kekerasan terhadap mereka. Dalam Islam semasa pemerintahan Syaidina Ali R.A telah memberi kebebasan kepada rakyatnya untuk mmprotes dan menyatakan perasaan mereka. Dan Syaidina Ali pernah berkata kepada rakyat dan tenteranya ,"jika rakyat yang menentang aku tidak mengangkat senjata ,janganlah kamu perangi mereka".

No comments:

Post a Comment