Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Friday, July 10, 2009

Mansuhkan ISA , Hentikan Kekejaman


Tahanan Kejam ISA yang telah diamalkan oleh kerajaan terlalu kejam dan zalim sehinggakan yang ditangkap bawah ISA tidak akan diberi peluang untuk membela diri, Kemana perginya rasa belas kasihan sesama manusia yang perlukan rasa terdetik dihati bahawa orang tahanan ISA adalah manusia yang mempunyai rasa dan kehendak seperti kita, walaupun mereka melakukan kesalah yang berat ,kita ada undang-undang yang diguna pakai di Malaysia dan beri peluang kepada pesalah untuk membukti dia tidak bersalah, Apakah perasaan anda jika ini berlaku pada keluarga anda dan ianya menjadi satu penyakit yang kalau boleh mesti dihindarkan, seperti rasa tidak puas hati, rasa nak marah, rasa kehilangan dan rasa memprotes. Kalaulah ini menjadi suatu permainan politik kepada kerajaan untuk menahan sesiapa yang bercanggah pendapat dengan mereka, maka ini adalah satun kezaliman yang dosanya perlu ditanggung oleh semua rakyat kerana membenarkan kerajaan melakukan kekejaman ini dengan membantu mereka mendapatkan kuasa untuk melakukan kekejaman.

Marilah kita bersatu menegakkan keadilan yang perlu untuk rakyat yang dizalimi seperti tahanan ISA.. mereka ada hak yang perlu kita hormati, kalau orang yang melakukan jenayah kecil seperti mencuri dan merogol dapat membela diri mereka inikan pula perkara yang langsung tidak boleh diterima oleh akal kita yang ada hati dan perasaan untuk membenarkan mereka diberi peluang untuk membela diri, kalau mereka didapat bersalah maka hukumlah mereka dan tetapkan satu tarikh yang boleh ditunggu oleh keluarga mereka dan tahu bila mereka dibebaskan dan buat pemulihan.... Penjenayah yang tegar dengan dadah boleh kita pulihkan inikan pula yang hanya berselisihan pendapat dengan kerajaan tidak boleh dipulihkan. Bagaimana kekejaman yang dilakukan oleh kerajaan terhadap mangsa politik Umno/Bn begitu jugalah Allah swt akan membalasnya terhadap penzalim. Jadi ana serulah kepada seluruh rakyat yang cintakan keamanan dan keadilan datang beramai-ramai Pada 1 ogos 2009 di Kuala Lumpur dimana Pihak yang berkenaan dengan mansuhkan ISA ini akan mengadakan satu perhimpunan raksasa menuntut supaya ISA dimansuhkan, bebaskan tahanan ISA dan tutup Kem Kamunting. dibawah adalah petikan ucapan oleh Pengerusi Gerakan Mansuh ISA (GMI).

"Sezalim manapun manusia, kita tidak akan mencontohi kezaliman itu dan membalas balik kezaliman itu dengan akta yang sama. Jika kita juga menggunakan ISA, kita juga tidak ubah seperti mereka. Mungkin orang lain pula akan mendoakan semoga kita dibalas dengan kezaliman oleh Allah Taala dan mungkin orang lain pula akan menuntut hak mereka dari kita di akhirat kelak!

Dr.Mahathir atau sesiapa sahaja tidak patut dikenakan ISA. Cukuplah! Sebaliknya, jika mereka disyaki melakukan kesalahan di bawah undang-undang negara, maka bawa mereka ke muka pengadilan. Hadapkan mereka ke mahkamah. Berhujahlah dengan fakta dan bukti. Jika sabit kesalahan maka hukum dan sumbatkanlah mereka dalam penjara.

Dalam Islam dan mana-mana piagam hak asasi manusia, seseorang itu dianggap tidak bersalah sehinggalah dibuktikan bersalah. Seseorang itu berhak membela diri terhadap tuduhan yang dilempa kepadanya. ISA nyata bercanggah dengan prinsip ini dari sudut mana sekali pun. Ia menjadi sangat zalim apabila digunakan dengan alasan yang sewenang-wenangnya.

Menjadi bertambah-tambah zalim apabila tahanan diseksa secara fizikal dan mental, terpisah dari keluarga yang turut menderita kehilangan tempat bergantung. Hanya kerana perbezaan kepercayaan politik. Sanggupkah kita menggunakan ISA dan menanggung beban dosa begini?

Hakikatnya, tiada apa-apa alasan diperlukan untuk menahan seseorang di bawah ISA. Label memudaratkan keselamatan negara dengan mudah boleh digunakan untuk mengekang pengaruh politik musuh dan lawan. Jangan percaya jika ada pemimpin yang mengatakan tahanan ISA ditahan bukan kerana pendekatan politiknya.

Tidak ada mahkamah yang boleh mempersoalkannya melainkan mahkamah akhirat. Begitulah ibarat kebalannya ISA.

Untuk lebih mengerti mengapa dan bagaimana tahanan ISA dikaitkan dengan kepercayaan politik, saya galakkan rakyat untuk melihat dan meneliti sendiri fakta dan gambar-gambar yang dipamerkan di Pameran Gerakan Mansuhkan ISA (GMI).

Pameran yang terdekat ialah pada 7 dan 8 Julai ini di Dungun sempena Karnival Ulangtahun ke-50 PAS.

Mansuhkan ISA! Bebaskan Tahanan!"


No comments:

Post a Comment