Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Sunday, December 27, 2009

Majlis Dialog ANAK.......Bukit Kuantan

Dewan Pemuda Pas Paya Besar melaporkan....

oleh Abu Syifa


25 Dis. Majlis dialog diantara Presiden Persatuan anak peneroka (ANAK) dengan penduduk Bukit Kuantan yang telah diadakan di kawasan Warung Chit Chat Pemuda Bukit Kuantan. Majlis yang berlangsung pada petang hari itu telah memberikan satu input yang besar terhadap peneroka dikawasan Bukit Kuantan dan sekitarnya. Penubuhan ANAK pada tahun 2007 telah banyak membantu peneroka untuk menyelesaikan masalah yang berbangkit dikalangan peneroka dengan pihak tertentu seperti Felda sendiri. Jika seorang saja yang bersuara maka kerajaan atau Felda tidak akan dilayan ,namun apabila suara yang ramai dilaungkan ,maka kerajaan atau Felda akan mengambil perhatian ,tegas presiden ANAK Sdr. Mazlan Aliman.

Turut hadir pada majlis tersebut adalah terdiri barisan pemimpin setempat seperti MD Shah (Presiden Sepakat, NGO Peneroka), Ustaz Ishak (wakil Pas Kawasan Paya Besar), Hj Zahari (Wakil PKR Paya Besar) dan Mohd Fauzi (Ketua ANAK Kawasan Paya Besar serta AJK DPP Paya Besar). Seramai lebih 120 orang telah memenuhi khemah yang disediakan yang terdiri dari penduduk setempat dan juga sekitarnya.

Dialog membincangkan memoradum yang dihantar kepada MB Pahang sebelum ini dan perbincangan terjerumus kepada keadaan ekonomi, sosial, Perumahan untuk generasi kedua dan juga soal pendidikan. Banyak pertanyaan yang berkaitan dengan ANAK dan tindakkan yang akan diambil oleh ANAK untuk membela nasib peneroka. Ternyata apa yang diharapkan oleh peneroka selama ini telah dijawab oleh Sdr Mazlan yang begitu bersemangat menjawab segala pemasalahan yang dihadapi oleh peneroka dan beliau berjanji akan berkerja sama dengan NGO lain seperti SEPAKAT yang baru ditubuhkan untuk membela nasib peneroka yang kini telah ditindas oleh Felda dan juga kerajaan yang nampaknya kerana telah banyak peraturan yang diadakan oleh Felda , tidak berlaku adil kepada Peneroka.

Majlis ini juga merupakan perasmian penubuhan cawangan ANAK di Bukit Kuantan dan telah dirasmikan oleh Sdr Mazlan dan sekaligus telah menerima borang ahli yang diserahkan oleh Ketua ANAK Kawasan Paya Besar Sdr Mohd Fauzi. Majlis berakhir dengan jamuan ringan yang disediakan.

Kepada anak-anak peneroka yang ingin menjadi ahli ANAK sila hubungi Sdr Mohd Fauzi no. Tel. 0148299413

Rangkuman gambar sekitar majlis dialog.....


No comments:

Post a Comment