Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Monday, November 16, 2009

Bila nak sebat Kartika?.....Exco Pahang takut syubahah



Penantian rakyat yang ingin melihat pelaksanaan hukum sebat keatas Kartika Sari Dewi Shukarno model sambilan kerana kesalahan meminum arak di sebuah hotel di Cerating pada tahun lepas belum kesampaian. Memandangkan Exco dan juga Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Islamiah, Perpaduan dan Badan-badan Bukan Kerajaan negeri Datuk Mohamad Sahfri Ab Aziz berkata pelaksanaan hukuman itu perlu dilakukan secara berhati-hati terutama terhadap pesalah wanita.

Oleh kerana negara kita tidak menjalankan Hukum Hudud maka menjadi satu masalah untuk melaksanakan hukuman tersebut. Kita sudah merdeka hapir 52 tahun namun masih lagi tidak tahu macamana untuk menghukum pesalah dengan mengikut landasan yang betul dan mengikut hukum syarak. Kenapa baru sekarang baru nak dicarikan dan dipelajari bagaimana nak menghukum pesalah mengikut hukum syarak? Padahal Malaysia mempunyai ramai mufti dan ulamak untuk menjadikan mereka panduan. Kalau pergi tanya orang yang tidak tahu agama maka mereka akan menggelengkan kepala dan ada yang menyatakan hukuman itu dianggap zalim seperti SIS yang hanya mementingkan soal kemanusian dan tidak pernah untuk memperjuangkan Hak-Hak Allah SWT.

Walaupun begitu, kita boleh lihat betapa perlunya manusia mempelajari prihal hukum Allah SWT. Oleh kerana tidak diamalkan akan apa yang di perintahkan oleh Allah maka timbullah berbagai andaian yang mungkin akan menjejaskan islam itu sendiri.

Exco agama negeri Pahang merupakan orang bertanggungjawab untuk melaksanakan hukuman tersebut dan telah menjadi tanggungjawap kepada mereka untuk melaksanakan apa saja hukuman yang akan dihadapi oleh pesalah meminum arak dan sebagainya. ternyatalah yang beliau agak kekok bila berhadapan dengan masalah ini, kerana yang kena hukum mahu dihukum manakala yang menghukum ragu-ragu untuk melaksanakannya.

Jika Kartika ketika didalam perbicaraan dimahkamah, beliau membuat rayuaan ,maka mungkin beliau terlepas dengan hukaman tersebut, namun lain jadinya kerana beliau tahu hukum hakam yang diwajibkan keatasnya dan ini membuktikan bahawa Kartika lebih pandai dan yakin dengan Allah berbanding dengan orang-orang Umno. Datuk Mohamad Sahfri ditanya bilakah hendak dilaksanakan Hukuman tersebut, beliau telah berdalih dengan menyatakan bahawa pihak penjara tidak ada pelaksana human sebat mengikut islam dan ketiadaan penghukum perempuan. Ini merupakan satu kejahilan yang nyata dan pengakuan terbuka beliau bahawa beliau belum khatam dengan ilmu agama Allah.

No comments:

Post a Comment