Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Saturday, June 27, 2009

Edisi Pahang: Isu Pencemaran Asap Serta Habuk Kilang Batu Bata, Penduduk Kecewa Dengan Janji Manis YB ADUN Panching Mengatasi Masalah Ini

Petikan dari pahangdaily.blogspot.com


KUANTAN [9.15 am] - Para penduduk sekitar perumahan Taman Tas Ria 2, dekat sini amat kecewa dengan sikap "acuh tak acuh" dengan "janji manis" Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Panching, YB Zaili Besar (foto), kerana dikatakan masih gagal menangani masalah yang dihadapi mereka. Ia berikutan kelewatan dan kegagalan beliau memberi perhatian atas segala urusan perpindahan sebuah kilang bata yang dikenali sebagai Bee Leong Brickwork Sdn Bhd seperti yang dijanjikan sebelum ini. Tinjaun krew kami mendapati kilang bata yang terletak bersebelahan dengan taman itu menyebabkan pencemaran alam sekitar yang amat teruk dimana ia melepaskan asap hitam hasil pembakaran untuk operasi penghasilan batu-bata. Pencemaran seperti habuk dan asap itu telah menyebabkan para penduduk mengalami masalah kesihatan yang amat merungsingkan. Tambah memeritkan lagi, rumah yang berdekatan dengan kilang itu senantiasa diselubungi habuk dan asap tebal yang banyak setiap hari kilang itu beroperasi. Ini menyebabkan para penduduk terutamanya kanak-kanak mengalami masalah kesihatan yang amat ketara seperti batuk-batuk dan gatal-gatal yang berlarutan sejak sekian lama.


Inilah kilang bata Bee Leong Brickwork Sdn Bhd yang menghantui penduduk

Adalah difahamkan, tanah tapak kilang terbabit adalah hak milik sebuah sekolah agama yang berdekatan iaitu KAFA As-Syarif. Ini menyebabkan masalah timbul, bilamana diajukan persoalan tentang pencemaran terbabit maka pihak sekolah seringkali menyatakan bahawa kilang bata itu akan ditutup dalam masa terdekat. Namun, setelah beberapa tahun berlalu namun ceritanya masih tetap sama. Sampai bilakah mereka harus begini?

Yuran Sekolah Naik, Kilang Terus Beroperasi

Para penduduk terus mengalami masalah yang berkaitan. Malah pihak sekolah juga sering memberi kenyataan berupa amaran "lisan" kepada para penduduk setempat, sekiranya kilang bata itu dipindahkan maka pihak sekolah akan kehilangan sewa sebanyak RM14,000 setahun. Malah, pihak sekolah juga mengatakan bahawa sekiranya kilang itu dipindahkan maka mereka terpaksa menaikkan kadar yuran bulanan sekolah sebanyak RM2, dari RM10 kepada RM12 sekarang. Perkara ini dinyatakan oleh seorang penduduk yang tidak mahu namanya disiarkan. "Saya amat kecewa dengan tindakan pihak sekolah yang seolah-olah tidak melihat masalah pencemaran udara dan kesihatan dan keselamatan pelajar itu yang lebih diutamakan. Malah mereka lebih melihat keuntungan semata-mata. Sedangkan mereka sanggup membiarkan para pelajar menghirup udara kotor, habuk serta asap setiap hari" tambahnya lagi. Malah, kami juga difahamkan kadar yuran sudah pun dinaikkan tetapi kilang bata tersebut tetap juga beroperasi seperti biasa.


Inilah Keadaan KAFA dan perumahan Taman Tas Ria 2 yang berdekatan
Kewujudan kilang bata itu juga telah menyebabkan beberapa jalan utama disekitar taman perumahan terbabit turut mengalami masalah kerosakan. Ini kerana kenderaan berat mengangkut bata seringkali melalui jalan tersebut. Menurut sumber, kilang itu sepatutnya telah ditutup pada bulan Jun 2008 tetapi telah ditangguhkan sehingga Jun 2009. Malah, tambah mengecewakan penduduk kerana difahamkan operasi kilang tersebut khabarnya akan dilanjutkan sehingga tahun 2010 berdasarkan kepada permohonan pihak kilang yang telah dibuat kepada pihak berkuasa tempatan iaitu Majlis Perbandaran Kuantan (MPK). Walau bagaimana pun permohonan itu tidak diluluskan oleh MPK. Ini menyebabkan pihak kilang telah memohon kerjasama dan menggunakan kuasa ADUN Panching, YB Zaili Besar untuk tujuan tersebut. Inilah yang mengecewakan penduduk!

Pemaju Perumahan Menipu Para Penduduk

Kini masalah yang berlarutan itu bukan sahaja menyusahkan penduduk setempat, malahan juga orang ramai yang melalui jalan kawasan tersebut. Tindakan berdolak dalih ADUN Panching berkenaan perkara ini amatlah dikesali, kerana itulah janji beliau semasa kempen Pilihanraya Umum ke-12 tahun 2008 yang lalu. Kini segalanya bagai sudah menjadi sebati dengan para penduduk. Mereka sudah tiada tempat lagi untuk mengadu dan membantu. Justeru itu difahamkan kini tindakan terakhir telah dilakukan oleh Pengerusi Kumpulan Rukun Tetangga (KRT) taman perumahan itu, Encik Mohd Saad untuk mengumpul tandatangan penduduk bagi membantah penyambungan operasi kilang tersebut. Adalah difahamkan, masalah ini amat sukar di atasi penduduk kerana kilang tersebut telah sedia beroperasi sebelum taman berkenaan wujud disitu. Malah turut terlibat ialah taman yang berdekatan seperti Taman Tas Ria Fasa I, Taman Tas Mewah, Taman Tas Perdana dan sekitarnya. Difahamkan, penduduk juga kecewa dengan sikap lepas tangan pemaju perumahan kawasan terbabit iaitu Syarikat Perumahan Liew Seng. Ini kerana, ketika membuat promosi jualan rumah di kawasan itu mereka "menipu" pembeli dengan mengatakan kilang tersebut akan dipindahkan dalam masa terdekat. Namun selepas pembeli (penduduk) mendiami kawasan itu sejak sekian lama kini masalah itu terus berlarutan.


Tercemar, keadaan lokasi tapak yang menimbulkan masalah penduduk
Difahamkan juga, pihak Jabatan Kesihatan dan Jabatan Alam Sekitar telah beberapa kali memantau keadaan yang berlaku itu. Namun, tindakan saman yang dikenakan oleh agensi terbabit telah dibayar oleh pihak kilang tanpa banyak masalah. Inilah yang membingungkan dan membelenggu sebahagian besar para penduduk Taman Tas Ria 2 dekat sini. Harapan mereka hanya satu, agar pihak Kerajaan Negeri Pahang prihatin dengan masalah ini dan mengambil tindakan segera untuk menyelesaikannya. Jika keadaan ini terus dibiarkan, adalah dikhuatiri tahap kesihatan penduduk setempat akan terus bermasalah akibat pencemaran kilang terbabit.

[Pahang Daily Online amatlah berharap agar perkara ini dapat diatasi dengan seberapa segera. Ini adalah masalah rakyat dan tidak harus dipolitikkan. Malah, mereka yang terlibat juga adalah terdiri dari kalangan penyokong UMNO dan Barisan Nasional. Malah Pengerusi KRT taman terbabit juga dikatakan proksi rapat ADUN Panching, YB Zaili Besar. Jangan menunggu sehingga menjelang pilihanraya umum akan datang, barulah pihak berkenaan turun padang konon mahu menyelesaikan masalah ini. Sampai bilakah rakyat harus ditipu dengan janji manis pemimpin terbabit. Perkara ini akan dibawa kepada pihak atasan dan media arus perdana TV3 jika tidak diselesaikan dengan segera. Usahlah berdiam diri dan lakukan kerja kebajikan yang dijanjikan untuk rakyat. Harga undi yang diberikan oleh rakyat haruslah dibalas dengan tindakan sewajarnya. Jika tidak, para penduduk setempat yang jumlahnya mencecah ribuan orang itu pasti akan "berpaling tadah" dan memberi undi kepada parti lawan dalam pilihanraya umum akan datang. Belalah rakyat yang ditimpa musibah ini dengan ikhlas dan bertanggungjawab. Harapan rakyat adalah satu doa untuk kesejahteraan yang berpanjangan].

No comments:

Post a Comment