Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Monday, January 4, 2010

Kerana gula....semut yang untung





Pepatah melayu ada menyatakan bahawa semut mati kerana gula, tapi kali ini kerana gula semut yang untung , apa tidaknya nak mengawal penyakit kencing manis kerajaan terpaksa menaikkan harga gula, semut berteriak kegembiraan kerana banyak gula yang berlebihan kerana manusia takut nak makan gula kerana takut kena penyakit kencing manis, sedangkan penyakit itu datangnya dari Allah SWT. Siapa kita yang dapat menahan apa saja yang didatangkan oleh Allah? Namun apa yang tidak difahami oleh rakyat bahawa kini kerajaan sedang dalam keadaan yang begitu tenat sehinggakan subsidi untuk gula pun diambilkan untuk menampung kekurangan dibahagian lain , Namun yang menanggungnya adalah rakyat yang terpaksa membayar dengan harga yang tinggi.

Kalaupun nak melihat rakyat sihat tidak semestinya dengan menaikkan harga barang, menaikan harga barang bukan jalan penyelesaian. Harga rokok yang dinaikkan setiap tahun pun masih ada yang membelinya kerana mereka adalah penghisap yang tegar dan mereka mampu beli walaupun pada hakikatnya itu membebankan mereka dan keluarga mereka. Jalan penyelesainya adalah mudah iaitu mengamalkan dan menjalankan hukum-hukum Allah yang ternyata lebih berkesan dimana apa jua masalah dapat dibendung dengan pencegahan dan hukum-hukum yang Allah turunkan adalah pencegahan sebenarnya.

Oleh kerana rakyat sentiasa ditipu oleh pemerintah, alasan yang diberikan langsung tidak munasabah dengan keadaan sekarang dimana ekonomi dunia yang dalam keadaan yang tidak stabil. Rakyat perlukan pembelaan yang berterusan untuk memajukan diri dalam keadaan yang sangat mencabar ini.

No comments:

Post a Comment