Stop Lynas

Stop Lynas

IKLAN PINJAMAN

IKLAN PINJAMAN

Followers

Monday, November 1, 2010

Penagih Dadah lebih bernasib baik daripada graduan yang terpaksa berhutang setelah dapat ijazah.


Dengan kepesatan pembangunan dan kemodenan kini memerlukan banyak pembelanjaan dan juga pergorbanan daripada seorang pelajar yang sudah bergelar graduan yang baru lepas keluar universiti dan sedang menjenggok kepada dunia yang lebih mencabar namun sudah pun dibebani dengan hutang berpuluh ribu dengan kerajaan, semata-mata untuk mendapatkan sedikit pendidikan dan pengalaman untuk meneruskan kehidupan yang sebenar dibumi Malaysia ini.

Begitulah yang dapat dikeluhkan oleh pelajar yang kini menanggung hutang dan dikejar oleh kerajaan agar membayar balik pinjaman PTPTN. Berbeza sekali dengan universiti yang ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan dan apabila keluar daripada universiti ini ,pelajar ini tidak perlu membayar balik apa-apa pun kepada kerajaan. Ini lah universiti pusat pemulihan dadah , Lebih RM 70 seorang dibelanjakan kerajaan Malaysia kepada seorang penagih dadah dalam satu hari dan bayangkanlah apabila penagih ini keluar dari pusat tersebut setelah 2 tahun diberikan kehidupan percuma dan belum tentu mereka ini akan terus dapat berbakti pada negara dengan sijil daripada universiti tersebut dan kebarangkalian besar akan balik semula ke universiti tersebut untuk buat ijazah pula dan ini akan memerlukan lagi banyak pembelanjaan daripada kerajaan.

Sudah sampai masanya kerajaan membuat kajian semula setelah sudah lama ditanggung oleh siswa dengan bebanan ini. Sesungguhnya apa yang dilakukan oleh kerajaan sekarang adalah satu perniagaan kepada pelajar kita, dan menjadikan pelajar-pelajar kini sebagai anak tiri dan lebih menumpukan perhatian kepada penagih dadah dan juga mereka yang tidak sepatutnya dapat ganjaran sebegitu rupa. Pelajar adalah aset yang penting untuk negara yang boleh memberikan tenaga yang mahir untuk membangunkan negara dan untuk mendapatkan segulung ijazah memerlukan pelajar terpaksa menanggung pinjaman berpuluh ribu.

Pakatan Rakyat sedar akan perkara ini dan akan membantu pelajar yang akan melanjutkan pelajaran ataupun yang sudah lama keluar universiti akan diberikan perhatian sepenuhnya dan akan menghapuskan terus perniagaan ini, Bermakna pelajar tidak perlu membayar apa-apa setelah mendapat segulung ijazah.

No comments:

Post a Comment